Sari la conținutul principal
Acasă

📞 sună-ne:

021 252 0356

Main navigation

  • Cum putem ajuta
    • Avocatură de business
    • Insolvență și Reorganizare
    • Litigii
    • Sustenabilitate și ESG
  • Informații utile
    • Articole
    • Publicații
    • Dosare în instanță
    • Întrebări și Răspunsuri
    • Testimoniale
    • Cariere
  • Despre noi
    • Incluziune și Diversitate
    • Responsabilitate Socială
    • Premii & acreditări
User account menu
  • Contact
  • Log in

Breadcrumb

  1. Acasă

REFUZUL DE SOLUȚIONARE A CERERII DE REDOBÂNDIRE A CETĂȚENIEI ROMÂNE

De admin , 26 noiembrie, 2025

Orice persoană care depune o cerere de acordare sau redobândire a cetățeniei române are dreptul ca această cerere să fie analizată și soluționată într-un termen rezonabil, prevăzut de lege. Atunci când Autoritatea Națională pentru Cetățenie (ANC) nu respectă aceste termene, vorbim despre o nesoluționare în termenul legal a cererii, situație în care persoana interesată se poate adresa instanței de contencios administrativ.

Într-o hotărâre pronunțată la 02.11.2018, Tribunalul București a admis acțiunea unui reclamant care solicitase redobândirea cetățeniei române, constatând că dosarul său a rămas nesoluționat contrar dispozițiilor legale și obligând autoritatea pârâtă să soluționeze cererea.

Pornind de la această speță, explicăm mai jos cadrul legal și pașii pe care îi poate urma o persoană aflată într-o situație similară.


1. Dispozițiile legale aplicabile

Procedura de acordare/redobândire a cetățeniei române este reglementată în principal de:

  • Legea nr. 21/1991 a cetățeniei române – care stabilește condițiile și etapele procedurii (art. 11–19);
  • Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ – care reglementează dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică de a se adresa instanței;
  • Convenția europeană asupra cetățeniei, ratificată prin Legea nr. 396/2002 – care impune statelor obligația de a examina într-un termen rezonabil cererile privind cetățenia;
  • O.U.G. nr. 5/2010, privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie – care urmărește, printre altele, respectarea termenelor legale de soluționare.

Câteva repere importante din aceste acte normative:

  • Art. 11 din Legea nr. 21/1991: persoanele care au fost cetățeni români și descendenții lor până la gradul III pot redobândi cetățenia română, dacă îndeplinesc anumite condiții (printre care buna conduită, atașamentul față de statul român, respectarea ordinii de drept).
  • Art. 15–16 din Legea nr. 21/1991: cererea este înregistrată la secretariatul tehnic al Comisiei pentru cetățenie, iar președintele Comisiei:
    • poate solicita completarea dosarului, într-un termen de cel mult 4 luni de la comunicare;
    • stabilește primul termen la care Comisia verifică îndeplinirea condițiilor, termen ce nu poate depăși 5 luni de la data înregistrării cererii.
  • Art. 17–19 din Legea nr. 21/1991:
    • dacă nu sunt îndeplinite condițiile, se propune respingerea cererii;
    • dacă sunt îndeplinite, se întocmește un raport și se înaintează președintelui ANC;
    • președintele ANC emite ordinul de acordare sau redobândire a cetățeniei într-un termen de cel mult 3 zile de la constatarea îndeplinirii condițiilor.

Pe de altă parte, Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ prevede:

  • că orice persoană vătămată prin nesoluționarea în termenul legal a unei cereri se poate adresa instanței;
  • că „nesoluționarea în termenul legal a unei cereri” înseamnă lipsa unui răspuns în termenul prevăzut de lege specială;
  • că refuzul nejustificat și nesoluționarea în termen sunt asimilate unui act administrativ contestabil în instanță.

2. Ce înseamnă depășirea termenului legal în materia cetățeniei române?

În materia redobândirii cetățeniei, legiuitorul a stabilit termene precise, tocmai pentru a evita situațiile în care dosarele sunt „uitate” ani de zile în sertarele autorităților:

  • cererea se înregistrează la secretariatul tehnic al Comisiei;
  • în termen de cel mult 5 luni de la înregistrare, Comisia ar trebui fie:
    • să verifice îndeplinirea condițiilor (dacă nu sunt lipsuri în dosar), fie
    • să fi dispus anterior completarea dosarului sau solicitarea de relații de la alte autorități, în termene clare.

Din interpretarea sistematică a Legii nr. 21/1991, rezultă că titularul cererii are o așteptare legitimă ca, în cel mult 5 luni de la înregistrarea cererii, dosarul să fie efectiv ajuns în fața Comisiei și procedura să avanseze în mod real (verificarea condițiilor, eventual programarea la interviu, întocmirea raportului, emiterea ordinului).

Dacă, după trecerea acestor termene:

  • nu s-a comunicat nicio solicitare de completare a dosarului;
  • nu s-a stabilit niciun termen de dezbatere;
  • nu există nicio informare către petent privind stadiul cererii,

atunci se poate aprecia că ne aflăm în situația de nesoluționare a cererii în termenul legal, ceea ce deschide calea acțiunii în contencios administrativ.


3. Studiu de caz: cerere de redobândire a cetățeniei lăsată nesoluționată

În speța soluționată de Tribunalul București la 02.11.2018, situația, pe scurt, a fost următoarea:

  • Reclamantul a depus o cerere de redobândire a cetățeniei române, care a primit un număr de dosar la ANC.
  • De la data înregistrării cererii și până la momentul sesizării instanței, cererea nu fusese soluționată și nici nu fusese comunicat vreun pas concret în procedură.
  • Abia după ce dosarul a ajuns pe rolul Tribunalului, autoritatea pârâtă a emis o adresă prin care solicita reclamantului completarea dosarului cu anumite înscrisuri (de exemplu, extras din registrul de stare civilă privind nașterea bunicii paterne).
  • Această adresă:
    • a fost emisă la aproximativ 8 luni după înregistrarea cererii;
    • nu exista dovada că ar fi fost comunicată efectiv reclamantului;
    • a fost percepută de instanță ca fiind emisă pro causa, adică doar pentru a justifica, post factum, lipsa de activitate anterioară.

Tribunalul a reținut că:

  • termenul de 5 luni prevăzut de Legea nr. 21/1991 pentru ca dosarul să ajungă la Comisie fusese depășit;
  • eventualele solicitări de completare a dosarului trebuiau făcute în timp util, după înregistrarea cererii, nu după deschiderea litigiului;
  • simpla invocare a volumului mare de activitate al autorității nu poate justifica încălcarea dreptului solicitantului la soluționarea cererii într-un termen rezonabil.

În consecință, instanța:

  • a constatat nesoluționarea în termenul prevăzut de lege a cererii reclamantului;
  • a obligat autoritatea pârâtă să soluționeze cererea de redobândire a cetățeniei române;
  • ulterioara cale de atac (recursul) formulată de autoritate a fost respinsă, menținându-se soluția Tribunalului.

4. Cum se dovedește în instanță nesoluționarea cererii de cetățenie?

Într-o acțiune de contencios administrativ întemeiată pe nesoluționarea în termen a cererii de cetățenie, reclamantul trebuie să arate în special două aspecte:

  1. Că a formulat o cerere în mod legal
    • dovada depunerii cererii la ANC (număr de înregistrare, confirmare de primire, dovada depunerii la ghișeu etc.);
    • eventual, copii ale înscrisurilor depuse odată cu cererea.
  2. Că cererea nu a fost soluționată în termenul prevăzut de lege
    • lipsa unui răspuns în termenul rezonabil (raportat la termenul de 5 luni prevăzut de Legea nr. 21/1991);
    • lipsa unor comunicări reale privind completarea dosarului sau stabilirea unui termen în fața Comisiei;
    • orice corespondență cu autoritatea, din care să rezulte pasivitatea sau tergiversarea.

Restul documentelor relevante (dosarul administrativ, eventualele adrese interne, solicitări către alte autorități etc.) se află la autoritatea pârâtă și vor fi depuse la dosar odată cu întâmpinarea sau la solicitarea instanței.

Important de reținut:

  • Reclamantul nu trebuie să dovedească faptul că dosarul ar fi trebuit admis, ci faptul că el nu a fost soluționat în termenul legal.
  • Argumente precum „nu avem destul personal”, „avem foarte multe dosare” sau „procedura este complexă” nu pot înlătura obligația legală a autorității de a respecta termenele.

5. Ce poate dispune instanța de contencios administrativ?

În temeiul Legii nr. 554/2004, instanța de contencios administrativ, atunci când constată nesoluționarea în termen a cererii de cetățenie, poate:

  • să oblige autoritatea publică să soluționeze cererea de acordare/redobândire a cetățeniei române;
  • în anumite cazuri, să ia act și de eventualele prejudicii suferite și să dispună repararea pagubei, dacă aceasta a fost cerută și dovedită;
  • să stabilească un termen în care autoritatea trebuie să își îndeplinească obligațiile.

Important de subliniat:

Instanța nu se substituie Comisiei pentru cetățenie sau președintelui ANC în aprecierea îndeplinirii condițiilor de fond pentru acordarea/redobândirea cetățeniei. Rolul instanței este:

  • să verifice respectarea procedurii și a termenelor;
  • să sancționeze pasivitatea autorității;
  • să oblige autoritatea să ia o decizie (favorabilă sau nefavorabilă), în limitele competenței sale legale.

În speța descrisă, Tribunalul București:

  • a admis acțiunea reclamantului;
  • a obligat pârâtul să soluționeze cererea de redobândire a cetățeniei române;
  • soluția a rămas definitivă după ce Curtea de Apel a respins recursul autorității.
  • Loghează-te sau înregistrează-te să postezi comentarii

Comments

Contactează-ne

Lasă-ne un număr de telefon și te sunăm noi!
CAPTCHA

Ultimele articole

REFUZUL DE SOLUȚIONARE A CERERII DE REDOBÂNDIRE A CETĂȚENIEI ROMÂNE

26 noiembrie, 2025 , admin

REFUZUL NEJUSTIFICAT AL AUTORITĂȚII PUBLICE DE A SOLUȚIONA O CERERE

26 noiembrie, 2025 , admin

Opoziţia împotriva hotărârii adunării generale

15 noiembrie, 2025 , admin

Accesorii - Creanțe cu drept de preferință

15 noiembrie, 2025 , admin

Regulamentul privind normele armonizate pentru accesul echitabil la date și utilizarea corectă a acestora (Data Act)

13 octombrie, 2025 , Maria POP
mai multe

Abonează-te

  • Romanian
  • English

Ai întrebări? Sună-ne la +4 021 252 0356 sau trimite-ne un e-mail: contact@popsiasociatii.ro .

 

Subsol

  • Termeni & Condiții
  • Politica de cookie-uri
  • Politica de confidențialitate
  • Contact
© 2025, Societatea Civilă de Avocați "Pop & Asociații"